ספרים דיגיטליים ניידים (סד"ן)

מידע כללי

בשוק הספרים הדיגיטליים העולמי מתחוללים כיום תהליכי שינוי דרמטיים, אשר מערערים על העקרונות המוּכרים עד כה בעולם הדפוס. שינויים נרחבים אלו כוללים מודלים כלכליים חדשים של מכירת תוכן ושירותים נלווים, גיוון ערוצי פיתוח והפצה, עיצוב מחדש של חוויית הקריאה, ריבוי ערוצי המדיה להצגת תוכן שהיה עד כה טקסטואלי, ומיגוון פלטפורמות וכלים טכנולוגיים לקריאה. 
יותר מ-15 מיליון קוראים דיגיטליים מסוג TABLET נמכרו בעולם, רובם המכריע מסוג iPad. היקף מכירות הספרים הדיגיטליים באמזון עלה על היקף מכירות הספרים המודפסים, והצפי לשנת 2012 הוא עלייה במכירות מכשירי קינדל לכדי 10% מכלל מכירות אמזון.
בשנה הקרובה צפויה מגמה זו להתרחב גם לתחום החינוך - יותר סטודנטים יעדיפו לקבל את ספרי הלימוד שלהם בפורמט דיגיטלי, אשר מותאם לחוויית הקריאה שמציעים מכשירים אלו. ההנחה היא, שהמכשירים יִצרו חווית למידה מהנה יותר, ולפיכך יהיו הדרך המועדפת ללמידה. בנוסף, יכולים הקוראים הדיגיטליים לאחסן כמות גדולה של ספרים (למשל, את כל ספרי הלימוד הנדרשים במהלך התואר כולו!) - הם קטנים, דקים, וקלי משקל בהשוואה לספר מודפס (משקלם כ-200 גרם). הם גם כוללים כלי חיפוש וכלים לסימון, להדגשה ולכתיבת הערות שוליים. לפי תחזית מכון המחקר XPLANA, מכירותיהם של ספרי לימוד דיגיטליים עתידות לגדול מ-1.5% כיום ליותר מ-44% בתוך 6 שנים.

אתגרים טכנולוגיים

אחד האתגרים הטכנולוגים הוא ייצורו של ספר דיגיטלי שאפשר יהיה לקרוא בו בכל מכשיר נייד (מחשב נייד, מחשב לוח, טלפון סלולרי וכדומה). תקן EPUB פוּתח בדיוק למטרה זו, והוא מאפשר שילוב של רכיבים מפותחים בתחום המולטימדיה והתיוג. האוניברסיטה הפתוחה פועלת לפיתוח הספרים בפורמט גנרי זה מתוך כוונה שהספרים יתאימו לכל סוגי המכשירים שיהיו בידי הסטודנטים.

ספרי לימוד דיגיטליים באוניברסיטה הפתוחה

המשאבים הדיגיטליים הרבים המלווים את הקורסים האקדמיים באוניברסיטה הפתוחה ממוקמים כיום בסביבת הלמידה באינטרנט, כשספרי הלימוד נשלחים לסטודנטים בנפרד. בעולם עתידי, בו גם ספר הלימוד יוצעו בפורמט דיגיטלי, ניתן יהיה ליצור סביבת לימוד אינטגרטיבית, המשלבת את כל חומרי הלימוד הזמינים - התכנים באתרי הקורסים, שיעורי הווידאו החיים והמוקלטים, וספר הלימוד.
הפוטנציאל הרב במעבר מספרים מודפסים לספרים דיגיטליים זוהה באוניברסיטה הפתוחה כבר בשנת 2007, וספרים רבים נפתחו לציבור במסגרת מיזם פא"ר.

מטרות הפיילוט

לפיילוט ארבע מטרות עיקריות:
הראשונה היא פדגוגית -בחינת אפשרויות הלימוד של תוכני האו"פ באמצעות הספרים הניידים, כולל הרגלי לימוד, קריאה דיגיטלית, ושימוש בעזרים כגון הדגשה וסימון וכתיבת הערות.
המטרה השנייה היא טכנית - בחינת תהליכי העבודה הכרוכים בהמרת ספרי הלימוד המודפסים של האו"פ למכשירים ניידים מסוגים שונים.
המטרות השלישית והרביעית הן לוגיסטית וכלכלית -משמעותן היא בחינה של התהליכים המלווים את הפרויקט (השאלת המכשירים לסטודנטים, ביטוח המכשירים, עלות-תועלת).

שלבי הפיילוט

הפיילוט מתקיים בשלבים. בשלב הראשון, שלב א', שהתקיים בשלושת הסמסטרים של תשע"א, נבדק השימוש במכשירים דמויי קינדל. בשלב השני (שלב ב'), בסמסטר 2012א, הושאלו לסטודנטים מכשרי אייפד, ובשלב ג' (סמסטרים 2012ב ו-2013א) השתמשו הסטודנטים במחשבי טאבלט אישיים, וכן באייפדים, כולל אלה שהם מבוססי מערכת ההפעלה אנדרואיד.

sadan


לקריאה נוספת:

למעלה