כאמור, מאגר מידע אינו מאגר של ידע; הוא מכיל נתונים ופריטי מידע בלתי-תלויים, ובניית הידע היא בעיקרה תהליך אישי של הלומד, שבו הוא מקשר בין פריטי המידע ויוצר בעבורם הקשרים אישיים. מכיוון שעיקר הלמידה במאגר מתמקדת בהפקת ידע מנתונים ומפריטי מידע, ומכיוון שאין הבחנה מוחלטת בין נתונים, מידע וידע, ננסה לחדד כאן ככל האפשר את משמעותם של מושגים אלה. כך ניטיב להבין את תהליכי הלמידה של לומדים הנעזרים במאגר מידע.
רימור (2002), (קריאת חובה), וסלומון (2000), עמ' 59-57 (קריאת רשות), דנים בסוגיית העיבוד של נתונים למידע ולידע, ובהבחנה הסמנטית ביניהם. מומלץ שתקרא עמודים אלה כרקע ללימוד הסעיף.
הבה נפתח את דיוננו בביצוע תרגיל קצר שימחיש את הרצף שבין נתונים, מידע וידע:
מה תלבש מחר?
אתה מתכונן לנסיעה לניו יורק ליומיים הקרובים, ועליך להחליט כיצד להתלבש בהתאם למזג האוויר שם. היעזר במאגר נתוני מזג האוויר כבסיס להחלטתך.
אפשר לפרק את התהליך הקוגניטיבי שהפעלת בביצוע התרגיל לשלושה שלבים:
אפשר לתאר את תהליך הלמידה שביצעת במאגר המידע בעזרת הרצף:
נתונים | ![]() |
מידע | ![]() |
ידע |
במונחים של תהליכי למידה, אפשר לתאר את הלמידה גם כתהליך של הענקת פירוש אישי למידע בהקשר מסוים:
עיון בנתונים | ![]() |
פירוש | ![]() |
יצירת מידע בהקשר |
בתהליך זה הלומד מעניק לנתונים פירוש אישי, היוצק בהם משמעות והופך אותם, בעזרת מערכת ענפה של קשרים, ל"מידע בהקשר", או לידע (סלומון, 2000; רימור, 2002; גבעון ורימור, 2001; Wurman, 2000). לפי גישה זו, נתונים (data) הם הפריטים היסודיים הקיימים במאגר. הנתונים עשויים להיות אלפא-נומריים (טקסטים או מספרים), תמונות יחידות, רצפי תמונות (וידאו; אנימציה) או קולות. אלא שבמקרים רבים הנתונים לבדם אינם מספקים מידע. המידע תלוי במידה רבה בהקשר שבו הוא מופיע, והקשר זה ניתן לו על-ידי תהליכים קוגניטיביים שמבצע הלומד. למשל, במדינת ישראל סביר שהנתון "שנת 1948" יפורש בהקשר של עצמאות מדינית (שנת הקמת המדינה), ואילו בבריטניה הוא יפורש בהקשר של ספורט (קיום המשחקים האולימפיים בלונדון). כלומר: אותו נתון עשוי להוביל ליצירת פריטי מידע שונים, והדבר תלוי בנסיבות ובאדם המפרש. מידע (information) הוא אפוא תוצר הפירוש של נתונים. את המידע אפשר לבטא בשלל אופנים כגון גרפים, מפות וטקסטים, המצביעים על תובנות, מגמות ודגמי פיזור שהלומד זיהה בנתונים. למשל, במטלה שלעיל אפשר להציג את המידע במפות ברומטריות, במפות משקעים או במפות טמפרטורה.
ואולם, רכישת מידע כשלעצמה אין בה די ליצירת ידע (knowledge) – היכולת של הלומד לבצע פעולות בעזרת המידע שרכש. לשם כך עליו לבצע תהליך קוגניטיבי נוסף בנתונים ובמידע. לפי תורת האינפורמציה (information science) (וראו גם אצל Wurman, 2000), מידע מוגדר כ"כל גירוי המצמצם אי-ודאות". במונחי התרגיל שביצעת לעיל, עצם קיומם של ענני גשם הוא מידע על האפשרות שירד גשם, ומצמצם בכך את דרגות האי-ודאות לגבי הבגדים שכדאי להצטייד בהם. אבל קיום העננים עדיין איננו ידע. הידע עצמו הוא "מידע בהקשר", או רשת של קשרים שהלומד יוצר בין הפריטים. במשימת בחירת הביגוד לנסיעה יצרת קשר בין נתוני מזג האוויר שבמאגר, ניסיונך בעבר עם טמפרטורות שונות והעדפותיך האישיות לקור או לחום, ואז יכולת להחליט אילו בגדים תלבש בניו יורק. כל פריט מידע נוסף שהבאת בחשבון צמצם במשהו את דרגת האי-ודאות ואִפשר לך לשפר את הדיוק בהחלטתך.
הלמידה בעזרת מאגרי מידע היא תהליך קונסטרוקטיביסטי במהותו, המחייב את הלומד לנתח נתונים בלתי-תלויים, לפרשם בהקשר מסוים, ולבנות מהם ידע. מאגרי המידע מייצגים מבנה עמום (ill-structured) של תחום הדעת, ובתהליך הלמידה הלומד יוצק לתוכו משמעויות אישיות או משמעויות המצויות בזיקה ל"מקובל" (למשל, בחברה או בתחום הדעת הנדון). בנוגע ליצירה אישית של ידע, חשוב לציין כאן את עבודתם של אלכסנדר ועמיתיה (Alexander et al., 1991), הטוענים שכמעט אין במציאות ידע מוחלט ואובייקטיבי, מדגישים את ההיבט האישי של יצירת הידע, ומגדירים ידע כ"מסקנה" שהפרט מנסח לעצמו על סמך אוסף ההתנסויות, הזיכרונות, האמונות והנתונים העומדים לרשותו.
ההבחנה בין נתונים, מידע וידע אינה תמיד מובהקת. ברור לנו מעמדם של נתונים גולמיים, כמו מספרי תאונות הדרכים באתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: אלה הם נתונים ראשוניים, לא מעובדים ולא מפורשים. אך מהו מעמדה של מפת מזג האוויר המופיעה במאגר של מפות אקלים? מצד אחד היא נתון במאגר, אבל מהצד האחר היא גם תוצר של עיבוד, סינתזה ופירוש של נתוני מזג אוויר ראשוניים, ולכן יש לראות בה פריט מידע. לפיכך יש המציעים (למשל, Wurman, 2000) להבחין בין נתונים ראשוניים ולא מעובדים לבין נתונים שניוניים (תוצר העיבוד של נתונים ראשוניים), נתונים שלישוניים (תוצר העיבוד של נתונים שניוניים) וכן הלאה. גישה זו בעייתית משום שנתון מסוים עשוי להיות ראשוני במקרה אחד ושניוני במקרה אחר, לפי ההקשר שמעניק לו הלומד.
חוקרים רבים (למשל, גבעון, 1996) טוענים שהתרגום המדויק של database צריך להיות "מסד נתונים" (data), ולא "מאגר מידע" (information) (ראו דיון מפורט בנושא אצל גבעון ורימור, 2001). אלא שכיום, בעידן האינטרנט ורשתות המידע הענפות, היטשטשו במידה רבה ההגדרות, וברבים מהמאגרים אפשר למצוא מידע מעובד לצד נתונים גולמיים ומאמרים המציגים ידע מובנה.
בניגוד למידע המוגדר והסופי המצוי בספרים ובכרטסות, המושגים "נתונים" ו"מידע" מקבלים במאגרים הממוחשבים פירושים גמישים ומורחבים. פירושים אלה נובעית בעיקר משניים ממאפייניהן העיקריים של הסביבות הדיגיטליות:
בספרות הפסיכולוגית והפדגוגית קיימים סיווגים רבים של ידע (ראה, למשל, אצל Wagner, 1991; Fenstermacher, 1994, והרפז, 2000), והם מתעדכנים כל העת (ראו, למשל, את מאמרם של אנדרסון ועמיתיו (Anderson et al. 2001), המציע גרסה עדכנית לסיווג הידע המסורתי של בלום). מפאת קוצר היריעה לא נפרט כאן את הסיווגים הרבים, ונזכיר רק את אלה הרלוונטיים ביותר ללמידה במאגרי מידע. אחד הסיווגים מבחין בין ידע סמוי או מובלע (tacit, implicit knowledge) לבין ידע מפורש (explicit knowledge). ידע סמוי הוא ידע מעשי שנרכש באופן לא-פורמלי, מניסיון אישי, ואינו מבוטא במפורש ("אני יודע שכשיורד גשם קל, אני יכול להסתדר בלי מטרייה"). ידע מפורש הוא ידע פורמלי שהלומד מודע אליו ויודע לנסחו במילים (אני יודע שבירת אנגליה היא לונדון). ידע מסוג אחר הוא ידע היקשי (implied knowledge) – ידע שהלומד מקיש, או מסיק, מנתונים (למשל: על סמך ממצאים ארכאולוגיים מתקופת הברזל אפשר להקיש שמלכות דוד היתה קטנה בהרבה מהמתואר בתנ"ך). מוכרת גם ההבחנה בין "לדעת איך" – knowledge how ("אני יודע איך למדוד טמפרטורה") לבין "לדעת מה" – knowledge that ("אני יודע שבניו יורק יורד כעת גשם"). "לדעת איך" מכונה גם ידע תהליכי (procedural knowledge, כגון איך נוצרים עננים) ו"לדעת מה" – ידע הצהרתי (declarative knowledge), המתאר עובדות (למשל, גובהו של הר מירון הוא 1208 מטרים מעל פני הים).
במחקרה על תהליכי יצירת ידע במאגרים, הדגישה רימור (2002) את החשיבות הנודעת לארבעה סוגי ידע, ששניים מהם נזכרו לעיל:
כפי שנוכחתם לדעת בתרגיל שביצעתם בתחילת היחידה, פעילותם של לומדים במאגר אינה מסתכמת באיתור נתונים ומידע. הלמידה במאגרים מחייבת את הלומד המשכיל להבין ולנתח מגוון רחב של היבטים כתנאי לעשיית שימוש מושכל באותם מאגרים. היבטים אלה כוללים, למשל, את היכולת לנתח את מבנה המאגר וארגון המידע שבו, לזהות מהם המנגנונים המסייעים בחיפוש מידע ובשליפתו ולדעת להשתמש בהם, להפעיל מנגנוני בקרה והערכה של תהליך הלמידה, ולנתח את המנגנונים המאפשרים עיבוד, הבניית ידע והצגתו. בעמודים הבאים יידונו היבטים אלה, תוך התנסות בביצוע משימות למידה במאגרים.