הדמיה (simulation) היא סביבה המדמה פלח של המציאות, ומאפשרת ללומד לשלוט במשתנים של אותה מציאות. ההדמיה מאפשרת שיפור בהבנתן של תופעות, עקרונות ומערכות. כיום יש להדמיות מגוון שימושים רחב: במטכ"ל מנהלים הדמיות של מהלכי מלחמה, מנהיגי מדינות מסתייעים בהדמיות של תהליכים כלכליים, יש משחקי הדמיה של יחסים בין בני אדם, ויש הדמיות המתרגלות נהגים כיצד להגיב למצבי חירום בכביש. משחקי שולחן רבים מדמים תהליכים מורכבים: "מונופול", למשל, הוא הדמיה של תהליכי קבלת החלטות כלכליות. ההדמיה היא סביבת למידה יעילה מאוד לרכישת הבנה מעמיקה של מערכות מסובכות ושל מערכות היחסים ההדדיים המתקיימים בתוכן, וכן יכולת טובה לשלוט בהן ולהפעילן. בעשורים האחרונים, עם התפתחות יכולות התקשורת, העיבוד והמולטימדיה של המחשבים, התפתחו סביבות הדמיה לימודיות ממוחשבות מתקדמות ביותר, שנהפכו לגורם מרכזי בלמידה הן בתעשייה והן במערכות חינוך. הדמיות לימודיות ממוחשבות אלה יהיו נושא הלימוד של יחידה זו.
בתום לימוד היחידה תדעו לאפיין ולנתח הדמיות מסוגים שונים, לזהות מצבי הוראה-למידה שבהם רצוי להשתמש בהדמיות, ולהעריך אם הדמיה מסוימת מעוצבת בדרך הטובה ביותר. מטלת הסיכום, שתבוצע בצוותים, תאפשר לכם ליישם את העקרונות שרכשתם לגבי עיצובה וניתוחה של הדמיה ממוחשבת.
ביחידה שלושה פרקים: בפרק "ההדמיה: מאפיינים וסיווג" תכירו את מושגי היסוד הקשורים בהדמיה הלימודית הממוחשבת, את מאפייניהן של ההדמיות, וכמה מערכות סיווג של הדמיות. בפרק "הדמיות בחינוך" יידון ערכן החינוכי של הדמיות לימודיות, ויוצגו ממצאים מחקריים בנושא. כן יוצגו בו מגמות בהתפתחות ההדמיות ובשילובן במערכות חינוך במהלך העשורים האחרונים. בפרק "ממדים לניתוח הדמיות חינוכיות" תכירו קריטריונים לניתוח ואפיון של הדמיות לימודיות, תוך התנסות בעבודה עם הדמיות מייצגות. אך בטרם "נצלול" לנושא, הבה נערוך היכרות מעשית ראשונית עם הדמיה לימודית ממוחשבת.
ההדמיות שהיכרתם זה עתה הן הדמיות לימודיות של פעולת הלב ומנוע המכונית. אנו מכנים אותן בשם הדמיה משום שהן מדמות (simulate), או מחקות, את פעולתו של הדבר שהן מציגות. ההדמיות שהכרתם זה עתה הן פשוטות מאוד, אך טומנות בחובן את העקרונות העיצוביים והפדגוגיים המרכזיים הגלומים בהדמיות הלימודיות המורכבות יותר שתכירו במהלך הלמידה ביחידה.