מבוא: ממשק המשתמש - ייצוג חזותי של סביבות עבודה


דוגמאות אלה מתארות בעיות בתקשורת שבין האדם לסביבת העבודה (מכשיר או תוכנה) שבה הוא עובד. סביבה זו, המקשרת בין האדם לתוכנה או למכשיר, נקראת ממשק משתמש (user interface) משום שהיא אזור המגע, או ההשקה, בין המשתמש לסביבה שהוא עובד בה.note_one

note_oneיש המכנים סביבה זו גם בשם "מנשק משתמש", משום שבה נושקים זה לזה המשתמש והסביבה שהוא עובד בה. ביחידה זו נשתמש במונח "ממשק" מאחר שהוא השתרש כבר בקרב העוסקים בתחום.

הממשק הוא בעצם סביבת תקשורת משום שהוא מאפשר למשתמש להבין כיצד להפעיל את סביבת העבודה. בעידן הדיגיטלי משמש ממשק המשתמש שפת תקשורת חשובה וחיונית לתפקוד יעיל של המשתמשים. עיצוב נכון של ממשק המשתמש הוא תנאי ליכולתם של לומדים להתמודד עם תהליכי למידה מורכבים, ולכן יש חשיבות רבה להבנת העקרונות המנחים עיצוב זה.

ביחידת לימוד זו נחקור את ממשקי המשתמש בהיותם שפת התקשורת המרכזית בעידן הדיגיטלי, נכיר את התאוריות המרכזיות על עיצובם, וננסח עקרונות שיסייעו לנו בעיצוב ממשקי משתמש ובניתוחם. תחילה נלמד מהו ממשק המשתמש. לאחר מכן נדון בממשק כשפת התקשורת המודרנית, ונכיר את האופנים השונים לייצוג ידע בממשק. בפרק "עיצוב ממשקים ותפיסת המרחב החזותי" נדון בתאוריות על התפיסה החזותית בהקשר של ממשקים, ובפרק "כללים ביצוב ממשקי משתמש" נגזור מאותן תאוריות כללים המשמשים נר לרגליהם של מעצבי ממשקים ומנתחי ממשקים. נסיים את הלמידה ביחידה בהיכרות עם מערכת לסיווג ממשקי משתמש (הפרק "סוגים נפוצים של ממשקי משתמש"), ובניתוח המגמות העיקריות בהתפתחות עולם הממשקים בעשורים האחרונים (הפרק "מגמות בהתפתחות ממשקי משתמש").

במהלך הלמידה תערכו היכרות מעשית עם מגוון רחב של ממשקים, ותקראו מאמרים הדנים בסוגיות שונות הנוגעות לעיצובם. במטלה המסכמת תתבקשו ליישם את העקרונות והתובנות שלכם בניתוח ממשקי משתמש.

תרגיל לחימום

בטרם "נצלול" לעולם הממשקים, הבה נתבונן בממשק המשתמש של תוכנה לא-מוכרת, ונבצע בו תרגיל קטן שיבהיר את מהות הלמידה ביחידה. אנו מבקשים שתפתח את התוכנה Paint, המצויה בספרייה Accessories שבמחשב שלך (עליך ללכת בנתיב הבא: Start,Programs,Accessories,Paint, או בעברית: התחל, תוכניות, עזרים, צייר). התבונן במסך הראשי של התוכנה. Paint היא תוכנת ציור פשוטה, המאפשרת ליצור איורים ולטפל בהם. נסה לצייר בעזרת התוכנה בית אדום עם גג ירוק ושמך כתוב על חזיתו, כמו שמראה איור 1.
אנו מניחים שגם אם לא השתמשת מעולם בתוכנה, לא תזדקק ליותר מכמה דקות לביצוע המטלה.

איור 1. ממשק של תוכנת Paint של מייקרוסופט, וציור שצויר בעזרתה.

חומר למחשבה

התבונן בממשק המשתמש של התוכנה Paint, המוצג באיור 1. מה באופן ההצגה של סביבת העבודה בפניך הקל את הביצוע של הציור – או, לחלופין, מה היו הקשיים שעמדו בפניך?

בשורות הבאות מוצגים כמה גורמים אפשריים שהקלו את ביצוע הציור:



לעמוד הקודם לראש העמוד לעמוד הבא